Jumaat, 11 April 2014

Rasulullah S.a.w dan Batu Kerikil

MasyaAllah Tabaarokallah! .......
 
Rasulullah S.a.w dan Batu Kerikil
 
Dalam satu riwayat dikisahkan bahawa ketika Rasulullah S.A.W mengimami sholat berjamaah, para sahabat menyedari bahawa setiap kali Rasulullah S.A.W berpindah gerakan sholat, kelihatan nampak sangat kepayahan. Selain itu, setiap gerakan beliau diiringi suara yang aneh, seperti ada yang tidak kena pada persendiannya.
 
Selesai sholat, sahabat Rasulullah S.A.W, Sayyidina Umar bin Khatthab r.a bertanya, “Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah engkau menanggung penderitaan yang amat berat. Sedang sakitkah engkau ya Rasulullah?”
 
“Tidak ya Umar. Alhamdulillah aku sihat dan segar”, jawab Rasulullah.
 
“Ya Rasulullah, mengapa setiap kali engkau menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi-sendi tubuh engkau saling bergesekan? Kami yakin engkau sedang sakit”, desak Sayyidina Umar penuh cemas.
 
Akhirnya, Rasulullah pun mengangkat jubahnya. Para sahabat pun terkejut ketika melihat bahawa perut Rasulullah S.A.W yang kempis tengah dililit oleh sehelai kain yang berisi batu-batu kerikil. Batu-batu itu beliau ikatkan untuk menahan rasa laparnya. Itulah yang menimbulkan bunyi aneh setiap kali tubuh Rasulullah bergerak.
 
Para sahabat pun berkata, “Ya Rasulullah, adakah bila engkau menyatakan lapar dan tidak punya makanan, kami tidak akan mendapatkannya untuk tuan?”
 
Baginda Rasulullah pun menjawab dengan lembut, “Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan kalian korbankan demi Rasulmu. Tetapi, apa jawapanku nanti dihadapan Allah, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban bagi umatnya? Biarlah rasa lapar ini sebagai hadiah dari Allah buatku, agar kelak umatku tak ada yang kelaparan di dunia ini, lebih-lebih di akhirat nanti..”
 
Teramat agung peribadi Rasulullah S.A.W. Apakah kita akan sanggup mencintanya seperti dia mencintai kita?
 
 unikversiti.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan